reportaaz Londonist, UK: JUPID KÄES! yeah!
kogu teema sai alguse 21.12.2009 kell 3:00 am, kui emalt diiselmootoriga ökofabia laenasin ja Jyväskyläst leekima panin, eesmärgiga 7:30 laevaga Tallinnasse söita ning sealt edasi Londonisse. Eelnevalt olin internetist valmis ostnud laevapileti nii Helsinki-Tallinn kui ka Dunkerque-Dover söiduks, kusjuures märkimist väärib asjaolu, et Dunkerque-Dover-Dunkerque laevapilet oli 5 EUR odavam kui Helsinki-Tallinn üks ots Club One soodukaga. Sellised ärid siis. Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida. Juba sõidu alguses tekkis tunne, et seatud eesmärgid võivad olla väheke optimistlikud ning tekkis ka teatud hirm õigeks ajaks Dunkerquesse jöudmise osas. Jyväskylä-Helsinki 277 km läbimiseks kulus lamellrehvidega 3,5 tundi... sest lihtsalt jää oli nii jõhker, et esimesed 140 km sõitsin kiirusega mitte palju üle 50..60. Aga noh, varu oli suur. väike lõuna Tallinnas vanemate juures ning kell 11:15 asusime tüdruksõbraga kahekesi teele. Vanematele ei julgenudki kohe öelda, et järgmine praamipilet on ostetud 23.12 kl 04:00 am, mis tähendas, et Tallinn-Dunkerque distantsiks oli meil aega 41,5 tundi. suvistes oludes oleks see lihtne ülesanne, aga kuulnud uudistest igasugu hirmujutte lumetormide ja kaose kohta, tuli hinge teatav kõhedus ja eriti siis, kui Lätis aru saime, et ajavahe on ju ka ja sealne praam kohaliku plaani järgi sõidab. Aga õnneks andis ajavahe 1 h võitu hoopis, mitte kaotust nagu esmane emotsioon pähe töi. ning etteruttavalt võib öelda, et jõudsime kohale 5,5 h enne praami plaanitud väljumisaega ja 2442 km hiljem

aga sealgi läks hästi, sest tädi check-inis ütles, et tõstab mu pileti varasemale praamile. ja nii me sõitsimegi praamile 4 h varem - 12.00 kohaliku järgi (-1 h eestist) väljuva praamiga inglismaa poole. esialgne plaan nägi ette autos magamise kuni praami väljumiseni. Aga seda magusam oli uni praamis. enne väljumist panin silma kinni ning ärkasin kui sadamas olime ja mingi laeva töötaja vägivaldselt meid nurgast üles ajas...
Oravakese odomeeter luges 20201 km ning kui väga täpne olla, siis kell oli 11:12 hommikul. Tallinn-Pärnu oli nagu ikka. Pärnus ostsime tee peale sööki-jooki, H7 pirni ning kimasime edasi. 2 h 50 min kulus Eesti läbimiseks. Lätti jöudnud, siis esimeses Statoilis lükkasime paagi pilgeni täis - seal on odavam kütus kui Eestis! Läti piirilt kuni Kaunaseni kulus meil umbes 5 h, täpsemini kirja sai pandud, et 4 h oli kulunud ja 81 km oli veel sõita. See oli üks reisi "ootamatustest". kell 20:30 sisenesime Poolasse. Suwalkis sai tehtud Statoilipaus kabanossi ja cappucinoga ning avastatud, et tagumine numbrimärk on suure lume tõttu ära kukkumas. Kiskusin ta ära ja edasi sõitis numbrimärk eksperimendi mõttes pagassis - kui kaua läheb aega enne kui meid peatatakse tagumise numbrimärgi puudumise tõttu. Vastus - alles Saksamaal. Pool tundi võttis see paus ning sõit jätkus. Otsustasin seekord tavalist Suwalki-Augustow-Bialtystasfhaleudgidfhöv-Varssavi teed mitte sõita vaid lõigata - seda soovitas muide ka TomTom. Ise ma seda teed varem sõitnud ei olnud ning seda parem oli üllatus! See tee on niii hea! pean ette ruttavalt ütlema, et kogu reisi kõige parem ja vahvam tee. Tempo oli hea ning mina oma talverehvidega arendasin kohalikest 2-3 korda kiiremat tempot (loe: ca 100), mis tähendas, et rekkarivist möödumine TomTomi ja talverehvide abil oli lihtne. kuni ees oli avarii ja tee kinni. peaaegu tunni istusime rivis ja ootasime, aga siis sai siiber ja kasutasime teist teed, mis oli paras offrõud. st lihtsalt mingi põldudevaheline tee sõideti rekkate poolt laiemaks ja tasasemaks ning saime mööda sellest sulust.
põhjus, miks läti-leedu nii kaua aega võttis oli see, et seal oli JÄÄ! ja jää kõige hullemas vormis. lisaks päris tihe liiklus eriti vastassuunas, mis tähendas, et liikumiskiirus varieerus 30 ja 50 vahel enamasti (pärast Riiat kuni Kaunaseni). Pean tunnistama, et ka minul talverehvide ja libedakogemusega oli päris stressirohke seal sõita. Lisaks on Läti teed suhteliselt kehvakesed. Eriti Riia ringtee. No ei saa seda teeks nimetada. Pärast häid Soome teid olid nii Eesti kui Läti suht shokk ja seda halvas mõttes. Leedu oli parem, Poola oli väga hea, välja arvatud linnad. ja noh, Varssavi on legendaarselt halbade teedega. Aga maanteedele ei mitte ühte halba sõna - pärast Tallinnat parimad. Igatahes Varssavis olin kell 2.15 öösel, mis on siis täpselt 15 h pärast väljasõitu Tallinnast. Arvestades libedust Lätis ja seisakut Poolas + ostlemis ja kabanossipausi, siis ei ole paha.
kell 3 olin jõudnud tuttavasse shelli teispool Varssavit ning seal lükkasin pärast 795 km läbimist eelmisest tankimisest ning sisse mahtus ca 35 liitrit diislit. sealt edasi oli natuke piinlemist kuni kiirteeni nende kuradi 50..60..70 aladega, aga ei midagi keerulist. kiirtee tuli kuidagi ootamatult ruttu ning 3 x 11 slotti hiljem oli kiirtee otsas. pidin tegema ka paar tunnist magamispausi - leppisin kokku, et kuna aega justkui on, siis kohe kui uni tuleb, siis magan natsa. kokku magasin kõigepealt kiirtee kõrval mingis parklas 2,5 h ning pärast kiirteed veel pool tundi. tulemus oli see, et enne Saksa piiri panin veel kord Statoilis paagi täis ning sisse mahtus 20 liitrit pärast 411 km läbimist. See oli 10.40 hommikul. kell 12:00 möödusime emotsioonitult Berliinist. või siis tegelt emotsioon oli see, et kiirteed on halva kvaliteediga. Raputab ikka päris korralikult, kui võrrelda soome või poolaga
2131 km tallinnast olime Hollandis kell 19.50 22.12 õhtul. Seal tankisin Shelli "fuel saver" nimelist kütust, mis näikse olevat toiminud, sest tänase päeva keskmine kütusekulu on 4,4 l / 100 km

aga ka kiirteede keskmine oli pigem hea - hollandis tankisin 36 l diislit ja see toimus 750 km pärast viimast tankimist Poolas. 20.40 sisenesime belgiasse, 23.00 tanklisin pärast 224 km läbimist veel 11 l diislit juurde ning 23:30 olime sadamas Eesti aja järgi. kell 3.30 kohaliku aja järgi (-2 h eestist) olime Londonis, Harrow linnaosas.
Seega võib teha järelduse, et 1 juhiga jõuab Tallinnast Dunkerquesse suhteliselt halbades oludes täpselt 36 tunniga. Kusjuures eeskirju ei rikkunud ja ka kiirteedel sõitsin ca 120...130 km/h, mitte rohkem. magasin kokku 3,5 h Poolas ning 1 h Saksamaal enne Ruhri piirkonda. reaalne sõiduaeg on ca 31 tundi ning see sisaldab ka ootamatusi nagu avarii ja libedus. Ideaaltingimustes, suvel, võimsa autoga ja kütusest mitte hoolides on see kindlasti tehtav 20 tunniga
tänane päev algas kell 8:30 kohaliku aja järgi, mis oli ilmselgelt liiga vara võttes arvesse 3:30 kohale jõudmist. sõit viis kõigepealt Jam-Sport nimelisse kohta 95 km siinsest peatuspaigast põhja suunas. ILUS oli! nii sõit kui see elevus mis mind valdas. see oli nö tõehetk, et kas kõik on pekkis või väga hea. Oli väga hea. ei olnud M1 kiirtee umbes ega ilm kehva. Uudised küll karjusid igasugu hädadest ja kaosest, aga mis see pisike jää ühele eestlasele Skoda Fabias ikka teeb. sõitsin 92 km ühe tunni ja 5 minutiga ning äärmise sujuvusega sain Jam-Sportist kätte kõik tellitud jupid. ajasin nendega juttu ning vaatasin natuke aega kuidas ca 400 hp Opel Corsat düno peal häälestati. Samuti vaatasin kuidas ühte Fiesta ST-d 500 hp-seks ehitati (2.3 mootor). Samuti sain teada, et käimari vahetus on lihtne - ei pea kasti mahagi võtma! ca 3 h kogenud mehhaanikule. ja ühtlasi sain teada, et mu kast on parem kui uus.

aga sellest hiljem.
kõik jupid autosse visatud, oli aeg võtta suund Minispares nimelise koha suunas, mis asus 92 (!!!) km kaugusel Jam-Sportist. Probleemitult ja elevusega möödus ka see jupp ning ostsin 920 naela eest juppe Minidele. Sellest ma siin rohkem ei räägi. point on aga see, et Fabia sai täis topitud head ja paremat ning mul on autos rõdu all praegu ca 3000 naela väärtuses autoosi. Enamus mahust on teiste jupid, mida ma reisikulude vähendamiseks kaasa võtma pakkusin. Praeguseks olen kulutanud kütusele (130 liitrit) ca 130 EUR. Praamipiletid kokku olid 120 EUR ning sööki ostsime Eestist kaasa 25 EUR eest. hotdogid Poolas ning korralik Lõuna (20 EUR) Saksamaal on ainukesed kulutused siiani. Päris säästukas peab mainima

aknapesuvedelikku on kulunud 20 EUR eest ning praegu on veel 2/3 paaki diislit alles.
to be continued
