Kõik algas sellest, et istusin WC's ja käsil oli number kaks. Kaasa olin haaranud Autobildi ning see läbi sirvitud, saatsin igavuse peletamiseks ühe SMSi. Tegemist oli võistlusega, kus valiti VW uuele kontseptautole nime. Mina pakkusin Tiguani. Mõned kuud hiljem helistati mulle ja küsiti, mida teen 22.08.2006 kuni 24.08.2006. levi hakkis ja arvasin, et keegi teeb halba nalja. Nali jätkus ja mul soovitati töölt puhkust võtta. Midagi ma aru ei saanud ja töö jätkus. Palusin info mailile saata. Ja mailile tuli info, et ma olen võitnud ja sõidan koos kolme teise võitjaga Eestit esindama Val d'Isere'i Prantsusmaal. Einoh, tore

Nii läkski; 22.08 hommikul vara istusime Tallinnast Frankfurti lennuki peale; Frankfurtist viis lend Torinosse, kus meid ootasid lennujaamas VW Touaregid.

Ma polnud elusees maasturiga sõitnud ning siis pisteti kohe 3.0 V6 TDI VW Touaregi rooli ning vaja oli sõita alla parkimismaja kõrgeimalt korruselt. Ütleme nii, et see oli juba elamus omaette – nii suur auto ja nii kitsas tee – parkimisandurid hoiatasid pidevalt närvilise piuksuga, et ees paremal on sein liialt lähedal. Samas taga vasakul tahtis saba vastu keskmist posti minna. Ees ootas ca Tallinn-Pärnu sõidu pikkune teekond Val d'Isere'i. Sellest hetkest oli alanud minu elu parim reis, parim puhkus ning üldse parim asi, mis minusugusele sünnipärasele autopedele kaela sadada saab. Ei saa jätta märkimata, et täitsa tasuta – kulutasin kokku 5 euri ja sedagi selleks et Franfurtis omale üks õlu osta lennujaamas. Meid jagati autodesse; igasse autosse sai mitu juhti, et siis sõidu ajal neid vahetada (Torinosse kogunes rahvast üle euroopa), kuid minul vedas teist korda – jäin ainsaks juhiks ja minu teekaaslaseks Reigo VW-st, kes korraldaja esindajana rooli istuda ei tohtinud – lahe sell on; seega, kui teised juhte vahetasid, kütsin mina terve otsa uhkes üksinduses. Napilt parkimismajast välja jõudnud, tabas mind esimene shokk. Sinnamaani olime ainult piduriga liikunud, siis oli vaja liiklusesse vahele kiirendada. Vajutasin gaasi ja suurt midagi ei juhtunud – kiirendas nagu minu 1,3 mitsu teise käiguga kohalt minnes. Kuid siis jõudsid pöörded ca 1500ni ja iste virutas laksuga selga. Vot sellist kiirendust polnud ma veel tajunud. Jõud tuleb taha imeäkki ja imetugevalt – etteruttavalt võib öelda, et maastikul oli see mõnevõrra segav. Tee alguses kulgesime 50 km mööda kiirteed ja suurmaid maanteid, mis oli suurepärane võimalus autoga tutvuda.

kiirused ulatusid vahepeal 180-ni, kuid Itaalia kitsal kiirteel rekkade ja teiste autode vahel sõeludes ei olnud just kerge sellise kiiruse juurest pilti teha – sp lasin pildi ajaks natuke vähemaks



suured maanteed muutusid üsna pea serpentiinideks mägedes. Ühel pool kaljusein ja teiselpool ilma piirdeta kuristik sõitsime selliste teeolude kohta ilmselgelt liiga kiiresti Prantsusmaale. Sõit nägi välja umbestäpselt selline, et keerasid serpentiini peal nõelasilmast tagasi ja surusid gaasi põhja. Uue nõelasilmani jõudes tugev pidurdus nii et ABS sekkus mõnigi kord, kummide vilisedes tagasipööre ja uuesti täisgaas. Eks vahepeal oli variatsioone ka sees, kui kohalikud ilma tuledeta vastu tulid või niisama jalus uimerdasid. Kõige kitsam ja hullem oli selline tee (pilt tehtud tagasiteel, kui ma enam roolis polnud):

peab ütlema, et sõita oli vägagi tore. Auto on superluks: mugav, võimas, vaikne, sõiduautolikult juhitav. Kuid naudingut jätkus üksnes umbes esimeseks tunniks. Sealt edasi hakkas väsimus maad võtma – kuna ma terve tee üksi sõitsin, siis kippusid käed suurest roolikeeramisest kangeks jääma ja ka vaim väsis – kaua sa ikka tiirutad. Samuti olid selg ja tagumik läbi higistatud, hoolimata sellest, et üleval mägedes palavusega probleeme polnud + konditsioneeritud õhk.
Esimene päev põhimõtteliselt niimoodi lõppeski. Jõudsime Val d'Isere'i, kappasime dushi alla, sõime rikkaliku ja eksootilise õhtusöögi (prantsusmaa ikkagi – gurmaanide maa), mille kõrvale tühjendasime mitu pudelit veini ning magama **** hotelli kahesesse tuppa, mis igaühele üksi kasutamiseks anti. See kõik oli alles sissejuhatus ja teekond põhiaktsioonini, kuid ainuüksi sinnasõidukogemus viis katarsisesse (* vaimne orgasm)... seepärast ma sellele etapile nii palju kirjaruumi ei kuluta ka.
Enne kui edasi lähen, valgustan natuke kogu sõidu eesmärki. Nimelt oli auhinnaks just seesama reis. Kuid reisi tuumaks oli “offroadi” võistlus VW Touaregiga ja sellele eelnev koolitus. Võistluse käigus selgitatakse igast riigist välja parim, finalist, kes siis 2007 aastal sarnasel üritusel VW Tiguani võitmise nimel võistlustulle astub.
Uus päev algas pooletunnise teooriaga saalis, seejärel jagunesime autodesse ja sõitsime natuke eemal mägedesse asuvasse offroadi parki – suvel offroadimiseks, talvel suusameka. Mäkketõusu eel lülitasime sisse low range'i ja rohkem seda päevajooksul maha ei võtnudki... kuni sinnani sõitsime tsiviliseeritud teedel, sealt edasi olnuks ühesillaveolisega juba kohati hätta jäänud.

äktsion hakkas pihta mäkketõusuga. Ehk siis ilmselt meil kellelgi polnud aimu kui järsust mäest see suur maastur üles ja alla suudab ronida. Alguses puges hirm naha vahele kui mäge nägime, kuid üks kord üles ja alla kinnitas, et see pole kaugeltki auto lagi. Rattad isegi ei kaapinud eriti, lahtise kruusa peal vahepeal kraapsatas, kuid üldiselt oli sõit pingevaba – kuigi mägi oli selline, et kahel jalal oli seista raske, ning pidi käsi appi võtma vahepeal. Alla tulime puhtalt mägipiduri najal ja midagi hullu ei toimunud; eks ta sellist auto tutvustamise eesmärki pigem täitis. Me ühtegi muud pedaali peale (vähese) gaasi ei kasutanudki, kuid sellegipoolest tuli keset mäge peatuda ja uuesti alustada jne. Kindlasti ei anna pildid edasi seda tegelikku emotsiooni, kuid sellegipoolest - mägi ise oli selline:

Kohe pärast seda harjutasime väravate vahelt läbi mahtumist, kusjuures väravate vahe oli selline, et peeglid tuli kere vastu keerata, muidu läbi ei mahtunud. Me ei pugenud lihtsalt läbi väravate vaid see toimus mäekülje peal (kaldus) ja väga auklikul-künklikul pinnal, samuti ei jäetud manööverdamiseks eriti ruumi, mis tähendas, et viga pöörderingi arvestamisel tähendas kas tagurdamist või siis mitte läbi mahtumist. See sõit käis esimeste parkimisandurite abil, teosammul ja jällegi ei olnud esialgu võimatuna tundunud ülesanne sugugi nii hirmus. Tunne on täpselt selline, et auto justkui teeb kõik juhi eest ise ära – ole hea ja keera ainult rooli. Siiski tuli vaadata kuhu sõidad, sest kohati kippus juba põhi vastu maad minema. Etteruttavalt võib jällegi öelda, et hilisem võistlus koosnes kõigist elementidest (v.a veetakistus), mida me päeva jooksul harjutasime ja läbi proovisime, kuid oluliselt keerukamas vormis. Võistluse ajal tähendas eksimus juba üsna lootusetut olukorda – harjutuste ajal vajusid halvimal juhul lihtsalt posti vastu.

seejärel külastasime reisi kõrgeimat punkti – 2727 m üle merepinna. Vaated, mis sealt ülevalt avanevad on hingematvad ning isegi augustis toovad tugevamad tuuleiilid ümbruskonna lumistelt tippudelt lumehelbeid näkku. Temperatuur võis olla ca 5-6 kraadi, päike soojendas vahepeal rohkemaks. Neid ilusaid vaateid nautides ning tutika (< 3000 km) luksusmaasturiga mööda niivõrd halbu teid ronides, et oma autoga sinna mingil juhul ei kipuks, küsisime me endilt tahes-tahtmata, et mida võiks hing veel ihaldada? Kogu see reis oli nii hea, et kogu reisi vältel ei jõudnudki päris hästi kohale, mida me üldse teeme, kus me üldse oleme ja miks me oleme. Kõik toimus nagu kusagil paralleelses elus ja mina vähemalt lihtsalt kulgesin sellega kaasa. Isegi nüüd tagasi mõeldes ei jõua kõik päris hästi kohale. Ka erinevate katseelementide vahet sõitmine oli elamus omaette. Siin üks pilt tüüpilisest “tavateest” seal mägedes:

seejärel hakkasime harjutama üle takistuste ronimist. Kes veel ei tea, siis eriti sellise pika autoga ei tohi takistusele läheneda otse vaid nurga all – vastasel juhul jääb auto lihtsalt kõhu peale rippuma, kuid nurga all lähenedes “jagatakse rattaid tinglikult öeldes ka põhja alla.” Siinkohal on hea märkida, et standardautodest erinesid need Touaregid selle poolest, et põhi oli üleni kaetud kaitsetega ja all olid turnimiseks sobivama mustriga rehvid. Nurga all küngastele lähenemine tähendas seda, et me saime ka kolmel rattal sõita – tagumine ratas õhus ei tekita salongis veel vähimaidki naginaid ega mitte mingisugust tunnet, et olukord võiks neljal rattal sõitmisest erinev olla. Tõsi küll, peab mainima, et auto pikk ja langev nina muutis manööverdamist oluliselt raskemaks. Sest nii kui natuke takistuse otsa ronitud, ei paistnud esiklaasist muud kui ainult taevas. Tagasivaate peeglitest ja küljeakendest oli kõige rohkem kasu. Selles harjutuses kolistasime ka juba ka kividega mööda auto põhja, mis viitas sellele, et harjutused lähevad järjest raskemaks. Pärast seda proovi näidati meile, et touaregiga võib vabalt sõita veetakistuses, kus vesi ulatub esimese numbrini – just nii kõrgel asuvad mootori õhuvõtuavad ning kuni sinnamaani on garanteeritud auto veepidavus; see ei tähenda, et sügavamasse sõita ei tohiks, kui “then problems may occur – like water in passenger area”... ühtegi erutavat pilti sellest panna ei ole – pärast saate ise galeriist vaadata

Kolmel rattal sõidetud, oli aeg proovida ka kahel rattal sõitmist. Ehk siis sõit läbi kraavide ja piki kraavi. Kraav ei olnud küll nii dramaatiline, kuid eesmärk oli harjutada “kiikumist” ja seda kuidas vältida nina ja saba vastu maad käimist. Irooniline oli see, et kui meile demonstreeriti ühes kraavis, kuidas Touaregil otse läbi sõites nina maha kinni jääb, tuli eemalt suure hooga mingi ungari numbriga Niva, vahetas käigu alla ja vaevu pidurdades sõitis kraavist läbi nagu see oleks mingi lamav politseinik. Niva on küll lühem ja mõeldud rohkem sellistesse tingimustesse, mistõttu touareg iseenesest häbisse ei jäänud, aga VW tehase mees oli küll pika näoga. Niva tagaistmel istunud ilmselt juhi ämm vaatas läbi oma pudelipõhjade emotsioonitult meie ukerdamist. Ülejäänud suguvõsa oli ka autos. Kraavis sõites on konks selles, et tuleb kraav diagonaalis läbida, kui nina jõuab teisele kaldale, keerad rattad kraavi poole välja ja vaikselt nõksutades “kiigutad auto” üle tasakaaluasendi kraavi tagasi ja siis diagonaalis teisele kaldale. Vot see oli koht, kus turbo segas natuke. Ilma turbota oli jõudu kraavi pervest üles ronimiseks natuke vähe võitu ja kui gaasi andsid ja turbo üks hetk taha tuli, siis tõmbas liiga palju edasi

Üks pilt kraavist ka:

siit maalt teen väikese pausi ... jätkub veel teine ja hoopis põnevam osa ... võistlusest...
to be continued